Toon interesse in onlinegedrag kinderen

Volwassenen helpen opgroeiende jongeren door belangstellend nabij te zijn, zowel offline als online, betoogt Steven Middelkoop.

De huidige generatie opgroeiende jongeren wordt geregeld de ”facedowngeneratie” genoemd. Met vlugge vingers vegen zij zich een weg door de digitale wereld. Met een iPhone in de hand, of een tablet op schoot, blijven ze op de hoogte van nieuwtjes en foto’s uit hun netwerk. Voor veel ouders stopt de opvoeding op de grens van de virtuele wereld, terwijl jonge pubers juist daar hun opvoeders nodig hebben.

Volgens de Monitor Jeugd en Media 2015 heeft 92 procent van de jongeren tussen de 10 en de 18 jaar een mobieltje, waarvan 97 procent een smartphone is. Dit geldt niet alleen voor tieners, ook onder kleine kinderen neemt het schermgebruik toe. De digitale wereld is niet meer weg te denken, maar raakte volledig geïntegreerd met het echte leven. Er is nauwelijks meer sprake van een scheiding tussen offline en online.

Reputatie

Het leven van jongeren speelt zich net zo vaak offline als online af, van een scheiding tussen die twee werelden is nauwelijks meer sprake. Sterker nog, je reputatie offline wordt gekleurd door je persoonlijke profilering online. Dus onzichtbaar blijven is nauwelijks een optie, wil je als tiener of young adult kunnen functioneren in de groep. Daarbij vond er de afgelopen jaren een verschuiving plaats van activiteiten die jongeren op Facebook delen naar de meer besloten wereld van WhatsAppgroepen.

Lees hier verder.

Steun het werk van stichting Mediawijzer. Maak een gift over naar
rekeningnummer NL22INGB0674099281 t.n.v. stichting Mediawijzer te Apeldoorn.